Cezary Duchnowski – skladateľ, klavirista a performer (PL)
www.duchnowski.pl
hosťujúci sólista koncertu Festivalu ASYNCHRÓNIE 2018 – 19. mája 2018 v Koncertnej sieni Dvorana

Cezary Duchnowski (1971, Elbląg, Poľsko), skladateľ, klavirista, performer a lektor. Študoval kompozíciu u Leszeka Wisłockeho na Hudobnej akadémii vo Wrocławe. V súčasnosti na Hudobnej akadémii vo Wroclave pôsobí ako pedagóg. Pomohol založiť Štúdio počítačovej kompozície na Hudobnej akadémii vo Wrocławe. Vystupuje v duu s Agatou Zubel (recitály pre hlas a počítač). Duchnowski je veľkým advokátom improvizovanej hudby. Spolupracuje s jazzovými hudobníkmi, tak isto ako s inými hudobníkmi či telesami venujúcimi sa súčasnej hudbe. S Pawełom Hendrichom a Sławomirom Kupczakom založil skupinu Phonos ek Mechanes. V tomto zoskupení vytvára veľmi špecifický druh improvizovanej elektronickej hudby („human elektronics“), kde počítače spracúvajú zvuk vytváraný akustickými hudobnými nástrojmi. Posledných niekoľko rokov jeho umeleckých aktivít bolo zameraných na elektroakustickú hudbu. Dôvodom týchto aktivít bola potreba hlbšie zasahovať do zvukového materiálu. Preto využíva nástoj – počítač – ktorého potenciál má dosah nové aspekty zvuku a elementárnych zložiek hudby vôbec. Zvuk je pre neho, podobne ako Leibnitzov prvok, uzavretý kozmos. Jeho Monad 3 pre hlas, klavír a počítač (2003) získal
1. cenu na 10th International Rostrum of Electroacoustic Music v Ríme v máji 2004.
V roku 2005 spolu s Agatou Zubel (ako Elettrovoce-duo) získali špeciálnu cenu na Gaudeamus International Contemporary Music Interpreters Competition v Amsterdame.


Péter Kubina – kontrabas (HU)
www.peterkubina.com
hosťujúci sólista koncertu Komorné večery vo Dvorane – 18. októbra 2017 v Koncertnej sieni Dvorana

Péter Kubina bol v rokoch 1977 – 1992 súkromným žiakom Lajosa Montaga. Spoločne s Aladárom Pegeom a Zoltánom Tibayom študoval na Hudobnej akadémii Ferenca Liszta v Budapešti. Diplom získal v roku 1986. V roku 2009 mu bol udelený titul Doctor of Liberal Arts. Od roku 1984 je členom Maďarskej národnej filharmónie (predtým Maďarského štátneho orchestra), kde v súčasnosti pôsobí ako vedúcim basovej sekcie. V roku 1987 získal miesto profesora na Hudobnej akadémii v Budapešti. Je zakladateľom Letnej kontrabasovej školy v Tate, ktorá sa koná pravidelne už od roku 2002. Péter Kubina pôsobí aj ako sólista a je členom komorného súboru UMZE (Nová maďarská hudobná spoločnosť).


Pavel Steidl – gitara (ČR)
www.pavelsteidl.com
hosťujúci sólista koncertu Komorné večery vo Dvorane – 4. októbra 2017 v Koncertnej sieni Dvorana

Svetovo uznávaný interpret sa začal venovať hudbe v ôsmich rokoch. Po základnom vzdelaní pokračoval na Pražskom konzervatóriu, neskôr na pražskej Akadémii múzických umení pod umeleckým vedením Štěpána Raka. Po štúdiách absolvoval mnoho majstrovských kurzov, ktoré viedli mená gitarových virtuózov ako David Russel či Abel Carlevaro. Z množstva medzinárodných úspechov najviac zarezonovala výhra v súťaži Radio France de Paris, v roku 1982. Tento triumf sa stal medzníkom v Steidlovej kariére, po ktorom začal koncertovať po celom svete. V roku 2005 získal cenu Classical Guitar Award. Viac informácií nájdete na internetovej stránke www.pavelsteidl.com.


Martin Majkút (SK / USA)
hosťujúci dirigent

  • koncertov Symfonického orchestra VŠMU – 28. a 29. marca 2017 v Piešťanoch – Dome umenia a Bratislave – Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie
  • Slávnostného koncertu k 70. výročiu založenia VŠMU 5. júna 2019 v Bratislave – Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie

Martin Majkút bol ocenený Ligou amerických orchestrov ako „2016 Emerging Artist“. Majkút je od 2010 hudobným riaditeľom a šéfdirigentom Rogue Valley Symphony Orchestra v americkom štáte Oregon. Majkút významne rozšíril jeho pôsobenie a revitalizoval orchester, ktorý sa dnes teší bezprecedentnej podpore a  entuziazmu, vypredávajúc mnohé koncerty s niekoľkotýždenným predstihom.

V sezóne 2000 – 2001 pôsobil Majkút ako asistent dirigenta v Slovenskej filharmónii. Na Slovensku dirigoval okrem orchestra Slovenskej filharmónie aj ŠKO Žilina, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu a ŠF Košice, či súbory pre starú hudbu Solamente naturali a Musica Aeterna. V poslednom čase nadviazal Majkút plodnú spoluprácu so Symfonickým orchestrom VŠMU a Slovenským mládežníckym orchestrom. V USA pôvodne pôsobil v štáte Arizona, okrem iného ako  dirigent Southern Arizona Symphony Orchestra a asistent dirigenta v Arizonskej Opere. Jeho aktuálne angažmány zahŕňajú Queens Symphony Orchestra v New Yorku a Sondheimov „Into the Woods“ na Oregon Shakespeare Festival, ako aj vo Wallis Annenberg Center v Beverly Hills, Kalifornia.

Majkút premiérovo uviedol diela viacerých slovenských skladateľov (Godár, Hatrík, Kolkovič, Lejava, Parík, Piaček, Zeljenka). Jeho diskografia zahŕňa v roku 2001 vydané CD s kompozíciami Vladimíra Godára so Štátnym komorným orchestrom Žilina a huslistom Jurajom Čižmarovičom a  živú nahrávku Bachovho Magnificatu so Solamente naturali a Chorus Marianum Trnava z roku 2007. Majkút nahral aj CD so stredovekou hudbou a CD s hudbou renesancie so súborom pre starú hudbu Voci Festose.

Majkút je držiteľom dirigentských doktorátov z Vysokej školy múzických umení v Bratislave  (2007) a z University of Arizona v Tucsone (2008), ako aj prestížneho Fulbrightovho štipendia. Študoval s Gianluigi Gelmettim na Accademia Musicale Chigiana v talianskej Siene a so Salvador Mas Condem na Wiener Meisterkurse vo Viedni. Majkút je oceňovaný aj ako zbormajster a často koncertujúci komorný klavirista.


Robert Cohen – violončelo (UK)
www.robertcohen.info
hosťujúci sólista koncertu Komorné večery vo Dvorane 1. marca 2017 v Koncertnej sieni Dvorana

Britský violončelista Robert Cohen patrí medzi popredných hudobníkov svojej doby. Je oceňovaný nie len ako interpret, ale tiež ako dirigent a pedagóg. Počas tridsiatich piatich rokov umeleckého pôsobenia  sa mu podarilo dosiahnuť skutočne významné medzinárodné renomé. Denník Keskisuomalaine, ktorý patrí medzi významné fínske periodiká, o ňom napísal: „….je jedným z mála hudobníkov, ktorý sa každým tónom prihovára k ľudom…“
Jeho hudobné vzdelávanie bolo naozaj jedinečné. Štúdium hudby začal v triede uznávaného violončelistu a pedagóga Williama Pleetha. Neskôr navštevoval interpretačné kurzy pod vedením Jacqueline du Pré, André Navarra, či Mistislava Rostropovicha.
Veľmi skoro bolo zrejmé, že má hudbu „jednoducho v krvi“. Prvý veľký úspech zaznamenal už ako dvanásťročný, keď na pôde Royal Festival Hall v Londýne upútal výnimočným sólovým vystúpením. Vďaka svojmu talentu si už od počiatku rýchlo získal uznanie kritikov i publika.  Cohen získaval ocenenia mnohých významných podujatiach ako Young Concert Artists (New York), Piatigorsky a Unesco International competitions a i. Ako devätnásťročný debutoval interpretáciou Violončelového koncertu e mol Edwarda Elgara, ktorú nahral v spolupráci s Normanom  Del Marom a Londýnskou filharmóniou. Nahrávka získala prestížne ocenenie Silver disc (Strieborná platňa) a tento úspech odštartoval jeho interpretačnú kariéru.
Dostal ponuku na spoluprácu s viacerými významnými dirigentmi (Claudio Abbado, Riccardo Muti, Sir Simon Rattle, Sir Roger Norrington a i), aj umelcami (Yehudi Menuhin,  Menahem Pressler, Leonidas Kavakos, Massimo Quarta a Krystian Zimerman) a zoskupeniami (Amádeovo husľové kvarteto alebo Schubert quintet). Okrem toho pôsobil Robert Cohen neskôr sám ako dirigent v rôznych telesách (Sofia Philharmonic, Izmir symfonického orchestra, L’Filarmonico di Torino). Robert Cohen vystupoval vo viacerých dokumentárnych filmoch a zúčastnil sa na niekoľkých hudobných projektoch (napríklad Les Six’ – poézia, literatúra a film pre City of London Festival). Na návrh filmového producenta Dona Boyda  sa stal kurátorom programu klasickej hudby televízie HiBrow TV v USA.

Od roku 2000 do roku 2012 pedagogicky pôsobil ako lektor interpretačných kurzov na talianskom konzervatóriu della Svizzera Italiana v Lugane. Od roku 2010 pôsobí ako pedagóg na Royal Academy of Music v Londýne. Robert Cohen je označovaný za inšpiratívneho umelca. Svoje prednášky a majstrovské kurzy prezentuje po celom svete. Jeho názory a pohľady na interpretáciu alebo „umenie učiť“ sú veľmi osobité a boli už viackrát publikované.

Či už ako umelec alebo ako pedagóg, zostáva Robert Cohen človekom so zmyslom pre tradíciu, ale poháňaný zvedavosť a vášňou. Ako poznamenal rakúsky skladateľ a dirigent Heinz Karol Gruber: „Ideálny partner pre skladateľa je interpret, ktorý hrá nielen to, čo je uvedené v notách, ale tiež to, čo je tým myslené …“

X
X